ماجستير علوم المختبرات الطبية
وصف عام للبرنامج
يقدم برنامج ماجستير علوم المختبرات الطبية من خلال مسارين:
- الكيمياء الحيوية السريرية
- أمراض الدم والنقل الدم
ويركز البرنامج على إعداد المتخصصين المهرة في المختبرات الطبية الذين سيستخدمون الإجراءات القائمة على الأدلة والبراهين في المختبرات الطبية لتلبية المتطلبات الصحية المتنوعة للمرضى والعملاء والمجتمع، وكذلك المساهمة في أبحاث الشركات الطبية. الغرض الرئيسي للبرنامج هو منح الخريج خبرات تعليمية متفوقة في المختبرات الطبية. يسعى البرنامج أيضًا إلى إعداد الممارسين للمفهوم الجديد للنهج المختبري الكامل (complete laboratory approach). وبالإضافة إلى ذلك، سيكون أخصائيو المختبرات الطبية على استعداد للعمل جنبًا إلى جنب مع غيرهم من المهنيين الصحيين لتلبية المتطلبات الصحية المتغيرة للمجتمع. كما سيساعد البحث والدراسة التحليلية على تحسين الخبرة في المختبرات الطبية.
The program focuses on preparing skilled medical laboratory specialists who will use evidence-based procedures in medical laboratories to meet the varied health demands of patients, clients, and the community, as well as contribute in corporate research. The program's major purpose is to provide superior learning experiences in the medical laboratory. Also, prepare practitioners who are open to the new concept of complete laboratory approaches. In addition, medical laboratory specialists will be prepared to work alongside other health professionals to satisfy society's changing health demands. Furthermore, intellectual inquiry and study will help to improve expertise in the medical laboratory.
شروط القبول في البرنامج
- الحصول على درجة لا تقل عن 70في اختبار STEP أو ما يعادلها من اختبارات اللغة الإنجليزية المعتمدة.
- أن يكون المتقدم حاصلا على درجة البكالوريوس في علوم المختبرات الطبية (أو العلوم في تخصص الكيمياء للمتقدمين على مسارالكيمياء الحيوية السريرية) بمعدل لا يقل عن 3.50 من 5.
- اجتياز المقابلة الشخصية التي يعقدها القسم.
- ألا تقل درجة اختبار القدرات العامة للجامعيين عن 60 درجة.
خطة الدراسة |
لجميع المسارات
المستوى الأول:
م | رقم المقرر ورمزه | مسمى المقرر | عدد الوحدات |
1 | 611مختب | ادارة المختبرات وضبط الجودة النوعية | 3 |
2 | 612 مختب | الإحصاء الحيوي المتقدم | 3 |
3 | 613 مختب | طرق البحث العلمى | 3 |
4 | 614 مختب | الاحياء الجزيئية والمعلوماتية الحيوية | 3 |
مجموع الوحدات | 12 |
مسار الكيمياء الحيوية السريرية
المستوى الثاني:
م | رقم المقرر ورمزه | مسمى المقرر | عدد الوحدات | |
1 | 615 مختب | علم الأمراض والأساسيات الجزئية للأمراض | 3 | |
2 | 631 مختب | علم الكيمياء الحيوية السريرية المتقدمة 1 | 4 | |
3 | 632 مختب | المعادن والفيتامينات | 2 | |
4 | 633 مختب | الأجهزة والتقنيات التحليلية | 3 | |
مجموع الوحدات | 11 |
المستوى الثالث:
م | رقم المقرر ورمزه | مسمى المقرر | عدد الوحدات |
1 | 634 مختب | علم الكيمياء السريرية المتقدمة 2 | 4 |
2 | 635 مختب | العيوب الوراثية في عملية الأيض | 3 |
3 | 636 مختب | سوائل الجسم والالكتروليتات | 2 |
4 | 637 مختب | الهرمونات | 2 |
مجموع الوحدات | 12 |
المستوى الرابع:
م | رقم المقرر ورمزه | مسمى المقرر | عدد الوحدات |
1 | 638 مختب | ندوة ودراسة حالة في الكيمياء الحيوية السريرية | 3 |
2 | 699 مختب | مشروع البحث | 6 |
مجموع الوحدات | 9 |
مسار امراض الدم ونقل الدم
المستوى الثاني:
م | رقم المقرر ورمزه | مسمى المقرر | عدد الوحدات | |
1 | 615 مختب | علم الأمراض والأساسيات الجزئية للأمراض | 3 | |
2 | 641 مختب | علم امراض الدم السريري المتقدم 1 | 3 | |
3 | 642 مختب | علم نقل الدم المتقدم 1 | 3 | |
4 | 643 مختب | التقنيات المتقدمة في علم امراض الدم | 3 | |
مجموع الوحدات | 12 |
المستوى الثالث:
م | رقم المقرر ورمزه | مسمى المقرر | عدد الوحدات |
1 | 644 مختب | علم امراض الدم السريري المتقدم 2 | 3 |
2 | 645 مختب | علم نقل الدم المتقدم 2 | 4 |
3 | 646 مختب | علم تخثر الدم المتقدم | 4 |
مجموع الوحدات | 11 |
المستوى الرابع:
م | رقم المقرر ورمزه | مسمى المقرر | عدد الوحدات |
1 | 647 مختب | ندوة ودراسة حالة في علم امراض الدم وبنك الدم | 3 |
2 | 699 مختب | مشروع البحث | 6 |
مجموع الوحدات | 9 |
Study Plan |
First Semester: For all tracks
No | Code | The name of the course | No. of Units |
1 | MLAB 611 | Laboratory management & quality control | 3 |
2 | MLAB 612 | Advanced Biostatistics | 3 |
3 | MLAB 613 | Research Methodology | 3 |
4 | MLAB 614 | Molecular Biology and Bio-informatics | 3 |
Total of Course Units | 12 |
Clinical Biochemistry Track
Second Semester:
No | Code | The name of the course | No. of Units |
1 | MLAB 615 | Pathology and Molecular Bases of Diseases | 3 |
2 | MLAB 631 | Advanced Clinical Biochemistry 1 | 4 |
3 | MLAB 632 | Minerals and Viatmins | 2 |
4 | MLAB 633 | Instrumentation and analytic techniques | 3 |
Total of Course Units | 12 |
Third Semester:
No | Code | The name of the course | No. of Units |
1 | MLAB 634 | Advanced Clinical Biochemistry 2 | 4 |
2 | MLAB 635 | Inborn Errors of Metabolism | 3 |
3 | MLAB 636 | Body Fluids and Electrolytes | 2 |
4 | MLAB 637 | Hormones | 2 |
Total of Course Units | 11 |
Fourth Semester:
No | Code | The name of the course | No. of Units |
1 | MLAB 638 | Seminar and case study in clinical biochemistry | 3 |
2 | MLAB 699 | Research Project | 6 |
Total of Course Units | 9 |
Clinical Hematology & Blood Transfusion Track
Second Semester:
No | Code | The name of the course | No. of Units |
1 | MLAB 615 | Pathology and Molecular Bases of Diseases | 3 |
2 | MLAB 641 | Advanced Clinical Hematology 1 | 3 |
3 | MLAB 642 | Advanced Blood Transfusion 1 | 3 |
4 | MLAB 643 | Advanced Techniques in Hematology | 3 |
Total of Course Units | 12 |
Third Semester:
No | Code | The name of the course | No. of Units |
1 | MLAB 644 | Advanced Clinical Hematology 2 | 3 |
2 | MLAB 645 | Advanced Blood Transfusion 2 | 4 |
3 | MLAB 646 | Advanced Blood Coagulation | 4 |
Total of Course Units | 11 |
Fourth Semester:
No | Code | The name of the course | No. of Units |
1 | MLAB 647 | Seminar and case study in Hematology & Blood Bank | 3 |
2 | MLAB 699 | Research Project | 6 |
| Total of Course Units | 9 |
توصيف المقررات | |||
رمز ورقم المـقرر | عنوان المقـــــرر | عدد الوحدات | متطلب سابق |
611مختب | ادارة المختبرات وضبط الجودة النوعية | 3 |
|
الاهداف: - التعرف على المهارات الإدارية للمختبر. - فهم المبادئ المتقدمة لمراقبة الجودة. - تحديد إجراءات السلامة المختبرية. - فهم طرق التعامل مع العينات ونقل العينات والتخلص من المواد البيولوجية. - تعلم النظم المعلوماتية المختبرية المتطورة. - تعلم عملية الاعتماد الأكاديمي
المحتوى: يختص هذا المقرر بدراسة كيفية إدارة المختبرات في إطار النظم المعلوماتية المتطورة وتقييمها من حيث مراقبة الجودة والأداء، وكذلك تعليم وتطوير المهارات الفردية وروح الفريق، والتركيز على ضمان الجودة للأجهزة واستخدامها بالطريقة المثلى والمستهدفة، والتعريف بأنظمة السلامة والوقاية، وتعليم الطالب نظم وطرق حفظ المعلومات بطريقة متطورة
وسائل التقويم: امتحان الفصل الأول امتحان الفصل الثاني الأنشطة الصفية ، الاسئلة القصيرة المفاجئة الامتحان التحريري النهائي (مقال قصير ، أسئلة الاختيار المتعدد ، التعريفات) |
Course Description | ||||
Prerequisite | Credits | Course Title | Course Code | |
- | 3 | Laboratory management & quality control | MLAB 611 | |
Objectives: - Recognize the managerial skills of the Laboratory. - Understand the basic principles of Quality control. - Identify the Laboratory safety procedures. - Understand the methods of sample handling, sample transport and disposal of biohazard material. - Learn the basics of laboratory information system. - Learn the process of accreditation. Content: The course deals with the advanced principles of supervision and management, including performance management, coaching and counseling. Total Quality Management, laboratory inspections and accreditation, interpersonal and team skills, fiscal management skills (budgets and cost containment), and method and instrument evaluation. Additional instruction is provided on choosing and maintaining laboratory information systems Assessment methods: First Mid-term exam Second-Mid-term exam Class activities, quiz. Final Written Exam (Short essay, Multiple choice questions, Definitions) |
توصيف المقررات | |||
رمز ورقم المـقرر | عنوان المقـــــرر | عدد الوحدات | متطلب سابق |
612 مختب | الإحصاء الحيوي المتقدم | 3 |
|
الاهداف: 1. إدراك أهمية جمع البيانات ودورها في البحث العلمى. 2. اختيار وتطبيق الأساليب الإحصائية المناسبة لتحليل المتغيرات الحيوية. 3. استخدام التكنولوجيا لإجراء تحليل البيانات الوصفية والاستنتاجية للأمراض. 4. تفسير النتائج الإحصائية بشكل صحيح وفعال وفي السياق. 5. تقدير قوة البيانات الإحصائية فى تشخيص والحد من انتشار الامراض. المحتوى: يحتوي هذا المقرر على الإحصاء الحيوي المتقدم الذي يوفر المعرفة للاتي: - إعطاء أمثلة على أنواع مختلفة من البيانات الناشئة في الصحة العامة والدراسات السريرية - تفسير الاختلافات في توزيعات البيانات ، وحساب الدرجات العادية القياسية والاحتمالات الناتجة - حساب وتفسير فواصل الثقة للوسائل ونسب حجم العينات - تفسير وشرح قيمة p ، وإجراء اختبار t للعينة وتفسير النتائج - حساب فاصل الثقة 95 ٪ للاختلاف في وسائل حجم العينات - اختيار اختبار مناسب لمقارنة اثنين من حجم العينات على مقياس مستمر عندما يكون اختبار عينة t اثنين غير مناسب - فهم وتفسير النتائج من تحليل التباين (ANOVA) وهى طريقة تستخدم لمقارنة الوسائل بين أكثر من مجموعتين مستقلتين - اختيار طريقة مناسبة لمقارنة النسب بين مجموعتين ؛ وبناء فاصل الثقة 95 ٪ للاختلاف في نسب حجم العينات. وسائل التقويم: امتحان الفصل الأول امتحان الفصل الثاني الأنشطة الصفية ، الاسئلة القصيرة المفاجئة الامتحان التحريري النهائي (مقال قصير ، أسئلة الاختيار المتعدد ، التعريفات) |
Course Description | ||||
Prerequisite | Credits | Course Title | Course Code | |
| 3 | Advanced Biostatistics | MLAB 612 | |
Objectives:
Content: This course is included advances in Biostatistics provides knowledge in: 1- recognize and give examples of different types of data arising in public health and clinical studies 2- interpret differences in data distributions via visual displays 3- calculate standard normal scores and resulting probabilities 4- calculate and interpret confidence intervals for population means and proportions, 5- interpret and explain a p-value, and Perform a two-sample t-test and interpret the results 6- calculate a 95% confidence interval for the difference in population means 7- select an appropriate test for comparing two populations on a continuous measure, when the two sample t-test is not appropriate 8- understand and interpret results from Analysis of Variance (ANOVA), a technique used to compare means amongst more than two independent populations 9- Choose an appropriate method for comparing proportions between two groups; construct a 95% confidence interval for the difference in population proportions. Assessment methods: First Mid-term exam Second-Mid-term exam Class activities, quiz. Final Written Exam (Short essay, Multiple choice questions, Definitions) |
توصيف المقررات | |||
رمز ورقم المـقرر | عنوان المقـــــرر | عدد الوحدات | متطلب سابق |
613 مختب | طرق البحث العلمي | 3 |
|
الاهداف: 1-تطوير فهم الإطار الأساسي للعملية البحثية. 2-تطوير فهم مختلف التصاميم والتقنيات البحثية. 3- التعرف على مصادر المعلومات المختلفة لمراجعة الأدبيات وجمع البيانات. 4- تطوير فهم الابعاد الأخلاقية لإجراء البحوث التطبيقية. 5- معرفة مكونات الكتابة العلمية وتقييم جودتها. المحتوى: يختص هذا المقرر بتوفير فرصة لإنشاء أو تعزيز مفاهيم البحث العلمي من خلال الاستكشاف النقدي للغة البحث والنهج العلمي في كتابة البحوث العلمية. 1- مقدمة في البحث - دور البحث ، نظرة عامة على عملية البحث 2- الفلسفات ولغة بناء نظرية البحث - العلوم ووظائفها ، ما هي النظرية؟ ، ومعنى المنهجية 3- التفكير كباحث - فهم المفاهيم والبنى والمتغيرات والتعاريف 4- المشكلات والفرضيات - تحديد مشكلة البحث ، صياغة الفرضيات البحثية ، أهمية المشكلات والفرضيات 5- تصميم البحث - تصميم البحوث التجريبية وغير التجريبية ، البحث الميداني ، والبحوث المسحية 6- طرق جمع البيانات - طرق جمع البيانات الثانوية ، الطرق النوعية لجمع البيانات ، طرق المسح لجمع البيانات 7- أنواع موازين القياس ؛ تصميم الاستبيان - الموثوقية والصلاحية 8- تقنيات أخذ العينات - طبيعة أخذ العينات ، تصميم أخذ العينات الاحتمالية ، تصميم أخذ العينات غير المحتمل ، تحديد حجم العينة 9- معالجة وتحليل البيانات 10- القضايا الأخلاقية في إجراء البحوث 11. إنشاء التقارير وكتابة التقارير وتنسيق APA - صفحة العنوان والملخص والمقدمة والمنهجية والنتائج والمناقشة والمراجع والملاحق. وسائل التقويم: امتحان الفصل الأول امتحان الفصل الثاني الأنشطة الصفية ، الاسئلة القصيرة المفاجئة الامتحان التحريري النهائي (مقال قصير ، أسئلة الاختيار المتعدد ، التعريفات)
|
Course Description | ||||
Prerequisite | Credits | Course Title | Course Code | |
| 3 | Research Methodology | MLAB 613 | |
Objectives: 1-To develop understanding of the basic framework of research process. 2- To develop an understanding of various research designs and techniques. 3-To identify various sources of information for literature review and data collection. 4- To develop an understanding of the ethical dimensions of conducting applied research. 5- Appreciate the components of scholarly writing and evaluate its quality. Contents: This course will provide an opportunity to establish or advanced understanding of research through critical exploration of research language, approaches and scientific methods of writing thesis. 1- Introduction to research – The role of research, research process overview 2- Philosophies and the language of research theory building – Science and its functions, What is theory?, and The meaning of methodology 3- Thinking like a researcher – Understanding Concepts, Constructs, Variables, and Definitions 4- Problems and Hypotheses – Defining the research problem, Formulation of the research hypotheses, The importance of problems and hypotheses 5- Research design – Experimental and Nonexperimental research design, Field research, and Survey research 6- Methods of data collection – Secondary data collection methods, qualitative methods of data collection, and Survey methods of data collection 7- Attitude measurement and scaling – Types of measurement scales; Questionnaire designing – Reliability and Validity 8- Sampling techniques – The nature of sampling, Probability sampling design, Nonprobability sampling design, Determination of sample size 9- Processing and analysis of data 10- Ethical issues in conducting research 11. Report generation, report writing, and APA format – Title page, Abstract, Introduction, Methodology, Results, Discussion, References, and Appendices. Assessment methods: First Mid-term exam Second-Mid-term exam Class activities, quiz. Final Written Exam (Short essay, Multiple choice questions, Definitions) |
توصيف المقررات | |||
رمز ورقم المـقرر | عنوان المقـــــرر | عدد الوحدات | متطلب سابق |
614 مختب | الاحياء الجزيئية والمعلوماتية الحيوية | 3 |
|
الاهداف: 1- اكتساب المعرفة والمعلومات المتقدمة حول مختلف تقنيات البيولوجيا الجزيئية. 2 - تطوير المعرفة في النظرية والممارسة والتطبيق لمختلف تقنيات البيولوجيا الجزيئية مثل تنقية الأحماض النووية ، استنساخ الحمض النووي ، الفصل الكهربائي للحمض النووي والحمض النووي الريبي ، وتسلسل الحمض النووي والاستنساخ. 3- سيتم التركيز على الحصول على تطبيقات وقيم هذه التقنيات في التحقيق في الأمراض الوراثية وكذلك اختبار التوافق النسيجي في عمليات زرع النخاع العظمي ونخاع العظام. 4- تعلم تدابير ضمان الجودة ومراقبة الجودة المطلوبة في المختبر الجزيئي المحتوى: يختص هذا المقرر بدراسة تقنيات البيولوجيا الجزيئية التي تشمل تنقية الأحماض النووية، والحث الإنزيمي لحلقات الحمض
النووي، والتحليل النووي باستخدام الفصل الكهربي والتقنيات الحديثة، وكذلك التركيز على قيمة هذه التقنيات في الكشف عن
الأمراض الوراثية والميكروبية وموائمة الأنسجة للزرع. وسائل التقويم: امتحان الفصل الأول امتحان الفصل الثاني الأنشطة الصفية ، الاسئلة القصيرة المفاجئة امتحان العملي الامتحان التحريري النهائي (مقال قصير ، أسئلة الاختيار المتعدد ، التعريفات)
|
Course Description | ||||
Prerequisite | Credits | Course Title | Course Code | |
| 3 | Molecular Biology and Bio-informatics | MLAB 614 | |
Objectives:
Contents: The molecular biology techniques to be taught include: - purification of nucleic acids, restriction enzymes, - cloning of DNA fragments, DNA & RNA labeling probes, - analysis of DNA and RNA by electrophoresis, - -blotting and hybridization. -Next generation sequencing (NGS) and Microarray. - The application and value of these techniques in the investigation of diseases - microbial or genetic as well as histocompatibility testing in transplantation and bone marrow engraft - will be emphasized. Assessment methods: First Mid-term exam Second-Mid-term exam Class activities, quiz. Practical exam Final Written Exam (Short essay, Multiple choice questions, Definitions) |
توصيف المقررات | |||
رمز ورقم المـقرر | عنوان المقـــــرر | عدد الوحدات | متطلب سابق |
615 مختب | علم الأمراض والأساسيات الجزئية للمرض | 3 |
|
الاهداف: 1-فهم وتعريف المصطلحات العامة المستخدمة في علم الأمراض مثل المسببات المرضية ، والتشخيص ، والتشخيص من الأمراض 2 - فهم وتحديد المسببات المرضية للأمراض المختلفة ؛ وكذلك التعديلات المرتبطة بهيكل الأنسجة / الأعضاء (العيانية والمجهرية). 3- فهم وتحديد الآليات المختلفة للاضطرابات الوراثية 4- تحديد ووصف أنواع مختلفة من الاضطرابات الوراثية 5. فهم المصطلحات العامة للأورام 6- صف و حدد الأورام الحميدة والخبيثة 7- تنمية مهارات الملاحظة والتفسير والتكامل اللازمة لتحليل الأمراض التي تصيب الإنسان. المحتوى: هذا المقرر يختص بدراسة المبادئ الجزيئية للامراض التعيرات الرئيسية مثل: 1- اصابات الخلايا وانواعها 2-كيفية موت الخلايا 3- الاتهابات وكيفية حدوثها 4- الاصابات والعدوى والامراض المرتبطة بها 5-عملية شفاء الجروح 6-اضطرابات النمو والمراض المصاحبة 7- الاورام انواعها و كيفية حدوثها 8- امراض الشيخوخة وسائل التقويم: امتحان الفصل الأول امتحان الفصل الثاني الأنشطة الصفية ، الاسئلة القصيرة المفاجئة الامتحان التحريري النهائي (مقال قصير ، أسئلة الاختيار المتعدد ، التعريفات) |
Course Description | ||||
Prerequisite | Credits | Course Title | Course Code | |
| 3 | Pathology and Molecular Bases of Diseases | MLAB 615 | |
Objectives: 1-Understand and define general terms used in pathology such as etiology, pathogenesis, and prognosis of the diseases 2- Understand and identify the etiology, pathogenesis of different diseases; as well as the associated alterations of tissues/organs structure (macroscopic and microscopic). 3- Understand and identify the different mechanisms of genetic disorders 4- Define and describe different types of genetic disorders 5- Understand the general terminology of tumors 6- Describe and define the benign and malignant tumors 7- Developing skills of observation, interpretation, and integration needed to analyze human disease. Content: This course deals with the study of 1- the principles of molecular pathology of diseases 2- reaction of the body to diseases, 3- major processes such as cell injury 4- cell death, healing of injuries, 5- disorders of growth and neoplasia 5- inflammation and diseases of development 6- Aging process. Assessment methods: First Mid-term exam Second-Mid-term exam Class activities, quiz. Final Written Exam (Short essay, Multiple choice questions, Definitions) |
توصيف المقررات | |||
رمز ورقم المـقرر | عنوان المقـــــرر | عدد الوحدات | متطلب سابق |
631 مختب | الكيمياء الحيوية السريرية المتقدمة 1 | 4 |
|
الاهداف: 1- كن على دراية بأنواع العينات المختلفة ومعالجتها. 2-أن تكون على دراية ببرامج مراقبة الجودة داخل المختبر وبين المختبرات ، وتقييم بيانات مراقبة الجودة ، ومخطط مراقبة الجودة وتفسيرها. 3 - الحصول على المعرفة من الأتمتة في مختبر الكيمياء الحيوية السريرية. 4- معرفة الاختبارات الروتينية والكيميائية الحيوية الخاصة بالدم والبلازما والبول. 5. التعرف على جميع إجراءات السلامة أثناء العمل في المختبر. المحتوى: 1- قواعد السلامة ومراقبة الجودة في المختبر 2 - مرض السكر ونقص السكر في الدم والأخطاء الفطرية التي تؤدي إلى نقص السكر في الدم 3- طرق قياس الجلوكوز في سوائل الجسم. 4- اضطرابات الأحماض الأمينية ، طريقة التحليل والأهمية السريرية 5. الدهون والبروتينات الدهنية وطرق تحديدها. 6- اضطرابات الإلكتروليت: الأيض والتقدير 7- غازات الدم الارقاء واضطرابات: المنهجية ، والأجهزة 8- اختبارات وظيفة الجهاز الهضمي والبنكرياس (اكسوكرين) ، وظيفة البنكرياس ، اختبارات انزيم الوظيفة - الأميليز ، الليباز. الاختبارات الوظيفية - التربسين البرازي ، التنبيب الاثني عشر ، اختبارات الامتصاص. اختبارات وظائف المعدة. وسائل التقويم: إختبار نصف الفصل الأنشطة-مناقشة مجموعة المناقشة-إمتحان نهائي |
Course Description | |||
Prerequisite | Credits | Course Title | Course Code |
- | 4 | Advanced Clinical Biochemistry 1 | MLAB 631 |
Objectives: 1- Be aware of the different types of specimens and their handling. 2- Be knowledgeable of intra-lab and inter-lab quality control programs, evaluation of quality control data, quality control chart and its interpretation. 3- Get the knowledge of automation in clinical biochemistry lab. 4- Know the routine and special biochemical tests of serum, plasma and urine. 5- Get the knowledge of all safety procedures while working in a lab. Content: 1- Safety rules and quality control in laboratory 2- Diabetes and hypoglycemia and Inborn errors leading to hypoglycemia 3- Methods of measuring glucose in body fluids. 4- Amino Acids Disorders, method of analysis and Clinical significance 5- Lipids & lipoproteins and Methods of determination. 6- Electrolytes Disorders: metabolism and estimation 7- Blood Gases Hemostasis & Disorders: Methodology, instrumentation 8- Gastrointestinal and Pancreatic (exocrine) Function Tests, Function of pancreas, enzyme tests of function – amylase, Lipase; functional tests - faecal trypsin, duodenal intubation, absorption tests. Gastric function tests. Assessment methods: Mid-term exam Activities-seminar-group discussion Final exams |
توصيف المقررات | |||
رمز ورقم المـقرر | عنوان المقـــــرر | عدد الوحدات | متطلب سابق |
632 مختب | المعادن والفيتامينات | 2 |
|
الاهداف: مقدمة في عملية الأيض المعدني مع التركيز بشكل خاص على التوافر الحيوي للمغذيات وامتصاصها ، والنقل وتراكم الأنسجة ، وتنظيم التمثيل الغذائي للمغذيات والتوازن ، ووظيفة المغذيات. وتشمل الموضوعات الأخرى الآثار الصحية المترتبة على عدم كفاية والمغذيات الزائدة من المغذيات الدقيقة ، والأساليب المستخدمة لتقدير الاحتياجات من المغذيات وتحديد مرجع تناول المغذيات ومستويات الحد الأعلى. سيوفر عمق استقلاب المغذيات الدقيقة المغطاة في هذه الدورة خلفية كافية للطلاب لفهم الأدب العلمي للمغذيات الدقيقة الفردية بشكل أفضل. ستتكون الدورة من محاضرات حول الموضوعات الرئيسية في التمثيل الغذائي / التنظيمي لكل مادة مغذية دقيقة وكذلك مناقشات حول الموضوعات المتعلقة بالمغذيات من الأدبيات العلمية الحالية. المحتوى: 1. سوف يناقش المساق الأيض المعدني وتأثيراته على العمليات الخلوية. 2. تطوير فهم وظيفة ، والتمثيل الغذائي ، والتفاعلات الجينية للمعادن. 3. اكتساب المعرفة من أوجه القصور المعدنية ، والسموم ، والتفاعلات 4. العوامل والآليات التنظيمية المختلفة التي تنظم عملية التوازن للمعادن. 5. الاضطرابات والأمراض ذات الصلة التي تنطوي على التوازن والأساليب التحليلية. 6. لتصميم وإجراء تجارب لدراسة وظائف وتوافر ومتطلبات وتفاعلات المعادن. 7. المشروعات العملية التي تتضمن إنشاء دراسة حالة بالفيديو عن أعراض نقص المعادن أو السمية. وسائل التقويم: اختبار نصف الفصل الأنشطة-مناقشة مجموعة المناقشة إمتحان نهائي |
Course Description | |||
Prerequisite | Credits | Course Title | Course Code |
- | 2 | Minerals and Viatmins | MLAB 632 |
Objectives: Introduction to mineral metabolism with particular emphasis on nutrient bioavailability and absorption, transport and tissue accumulation, regulation of nutrient metabolism and homeostasis, and nutrient function. Other topics include the health effects of inadequate and excessive micronutrient intake, methods used to estimate nutrient requirements and establish nutrient intake reference and upper limit levels. The depth of micronutrient metabolism covered in this course will provide a sufficient background for students to better understand the scientific literature of individual micronutrients. The course will consist of lectures on the major metabolic/regulatory topics for each micronutrient as well as discussions of nutrient-related topics from the current scientific literature. Contents:
Assessment methods: Mid-term exam Activities-seminar-group discussion Final exams |
توصيف المقررات | |||
رمز ورقم المـقرر | عنوان المقـــــرر | عدد الوحدات | متطلب سابق |
633 مختب | الأجهزة والتقنيات التحليلية | 3 |
|
الاهداف: 1- دراسة الأساليب التحليلية الحيوية المتقدمة المستخدمة في البحوث الطبية الحيوية ، وتحليل المنتجات ، وتحسين فهم الأمراض ، وتحليل المؤشرات الحيوية للمرض. 2- يوفر أيضًا فهمًا مفصلاً لمبادئ ونظرية وممارسة تقنيات التحليل الحيوي ، بما في ذلك السلامة ، والأجهزة ، وتقنيات إعداد العينات مع تحليل وتفسير البيانات التحليلية. المحتوى: 1-التطورات الحديثة والتطبيقات التكنولوجية التدريجية والأجهزة المستخدمة في الكيمياء السريرية 2 - المبدأ الأساسي ، والأجهزة والتطبيقات للأشعة فوق البنفسجية / مرئية ، الطيفي مضان ، Dichroism دائرية (CD) وطرق الكتلة (MALDI-TOF). 3-مبدأ أساسي اللوني واستخدامات هذه التقنية. 4-مبدأ أساسي واستخدامات الكهربائي. 5-نظام HPLC و LC-MS وميزتهما في تقنيات الكيمياء الحيوية السريرية - أجهزة الطرد المركزي والتحليلي وفائق المركز ومعامل الترسيب والعوامل التي تؤثر على معامل الترسيب التحليل الطيفي للامتصاص الذري تقنية PCR والاستخدامات. وسائل التقويم: إختبار نصف الفصل الأنشطة-مناقشة مجموعة المناقشة امتحان نهائي |
Course Description | |||
Prerequisite | Credits | Course Title | Course Code |
- | 3 | Instrumentation and analytic techniques | MLAB 633 |
Objectives: 1-To examine advanced bioanalytical techniques that are used in biomedical research, for the analysis of products, for improving diseases understanding and for the analysis of disease biomarkers. 2- It also provides a detailed understanding of the principles, theory and practice of bioanalytical techniques, including safety, instrumentation, sample preparation techniques together with analysis and interpretation of analytical data. Content: 1-Recent advances and progressive technological applications and instrumentation used in clinical chemistry 2-Basic principle, instrumentation and applications of UV/visible, Fluorescence spectyroscopy, Circular Dichroism (CD) and Mass Spectrometry (MALDI-TOF) methods. 3-Basic principle of chromatography and uses of this technique. 4-Basic principle and uses of electrophoresis. 5-HPLC and LC-MS system and their advantage in clinical biochemistry techniques- Preparative, analytical and ultracentrifuges, sedimentation coefficient and factors affecting sedimentation coefficient Atomic absorption spectroscopy (AAS) PCR technique and uses. Assessment methods: Mid-term exam Activities-seminar-group discussion Final exams |
توصيف المقررات | |||
رمز ورقم المـقرر | عنوان المقـــــرر | عدد الوحدات | متطلب سابق |
634 مختب | علم الكيمياء السريرية المتقدمة 2 | 4 | 316مختب |
الاهداف: 1-تزويد الطلاب بالمعرفة التفصيلية وفهم الاضطرابات السريرية لوظيفة الجهاز الرئيسية ، إلى جانب الأساليب المختبرية المستخدمة في التشخيص والإدارة. 2. سوف يفهمون المسببات المرضية والكيمياء الحيوية للتحقيق في مجموعة من الأورام الخبيثة واكتساب خبرة في أداء وتأكيد مجموعة من الطرق المستخدمة في التحقيق في وظيفة الجهاز الرئيسية والسرطان. 3. سوف يكتسبون خبرة في تفسير نتائج المريض في مجموعة متنوعة من الإعدادات السريرية. 4. سيتعرف الطلاب أيضًا على خصائص تكوين البروتين ووظائفه وتفاعلات تثبيت البروتين والاضطرابات ذات الصلة. 5. دراسة تصنيف الانزيمات ، التسميات ، حركية الانزيم ، العوامل التي تؤثر على التفاعلات الانزيمية ، الاضطرابات ذات الصلة. 6. التحقق من دور الفيتامينات وأهميتها ودورها في الأمراض المختلفة. نقص المناعة وفرط فيتامين. 7. الصراخ حول استقلاب الحمض النووي واضطراباته المحتوى: 1. تكوين البروتينات ، هيكل والتمثيل الغذائي ، واضطرابات البروتين 2. الانزيمات ومبادئ الانزيمات التشخيصية 3. التقييم السريري لعلامات الأورام ، وعملها ، والأعراض والأمراض ذات الصلة. 4. المبدأ ، والفحص ، والأهمية السريرية للترانس أمينيز ، الكرياتين كيناز ، هيدروجيناز اللاكتات ، الفوسفاتيز ، إيزوكيترات ديهيدروجينيز ، الأميليز ، الليباز ، التربسين ، كيموتريبسين ، كولي إستيراز ، الغلوتامات ديهيدروجينيز ، الجلوكوز-6-فوسفات. 5. علامات الورم ، والأهمية ، والهوية ، والعلاقات مع الأعراض. 6. الفيتامينات ودورها في الأمراض المختلفة مع الأعراض. 7. التخليق الحيوي للريبوكليوتيدات و ديوكسيريبونوكليوتيدات. 8. الإفراط في إنتاج حمض اليوريك ونقص الإفراز. علم الأمراض والتشخيص التفريقي لمرض النقرس ، وعلاج النقرس ، واضطرابات الإنزيم في استقلاب البيورين (متلازمة ليش نيهان ، ويوريا حمض اليوريك). وسائل التقويم: إختبار نصف الفصل الأنشطة-مناقشة مجموعة المناقشة إمتحان نهائي |
Course Description | |||
Prerequisite | Credits | Course Title | Course Code |
MLAB 631 | 4 | Advanced Clinical Biochemistry 2 | MLAB 634 |
Objectives:
Contents:
Assessment methods: Mid-term exam Activities-seminar-group discussion Final exams |
توصيف المقررات | |||
رمز ورقم المـقرر | عنوان المقـــــرر | عدد الوحدات | متطلب سابق |
635 مختب | العيوب الوراثية في عملية الأيض | 3 |
|
الاهداف: يهدف المقرر إلى تعريف الطالب بالمفاهيم العامة حول الأخطاء الفطرية لعملية التمثيل الغذائي للعناصر الغذائية الكلية والصغرى. 1. لدراسة الأمراض الوراثية المتعلقة التمثيل الغذائي للكربوهيدرات. 2. دراسة الاضطرابات الوراثية لاستقلاب البروتين والأحماض الأمينية 3. لدراسة الاضطرابات الوراثية للأيض الدهون 4. دراسة الاضطرابات الوراثية المتعلقة باستقلاب الحمض النووي 5. توقع كيف يمكن أن يؤثر التباين الوراثي في الإنزيمات أو ناقلات المواد الغذائية أو المنظمين على صحة الإنسان ومرضه. المحتوى: وسوف تغطي الاضطرابات الرئيسية في استقلاب الكربوهيدرات والأحماض الأمينية في جوانبها الكيميائية الحيوية والسريرية والتشخيصية لتشمل مرض السكري ، البنتوسوريا ، 2. فركتوريا الأساسية والتعصب الفركتوز وراثي ، وأمراض تخزين الجليكوجين ، 3. اضطرابات استقلاب الجلاكتوز ، 4. الأخطاء الفطرية المتعلقة باستقلاب البروتين واضطرابات مختلفة مثل فينيلكتونوريا ، تيروسيميا ، الكبتونيوريا ، امراض اليوريا (MSUD) وغيرها 5. اضطرابات دورة اليوريا ، تشوهات سلسلة الأحماض الأمينية الأيض. 6. اضطرابات البروبيونات وميثيلمالونيت وفيتامين ب. 7. تآكل الفطرية المتعلقة التمثيل الغذائي للدهون. وسائل التقويم: إختبار نصف الفصل الأنشطة-مناقشة مجموعة المناقشة إمتحان نهائي |
Course Description | |||
Prerequisite | Credits | Course Title | Course Code |
- | 3 | Inborn Errors of Metabolism | MLAB 635 |
Objectives: The course is intended to make the student familiar with general concepts about inborn errors of metabolism of macro and micro nutrients.
Contents:
Assessment methods: Mid-term exam Activities-seminar-group discussion Final exams |
توصيف المقررات | |||
رمز ورقم المـقرر | عنوان المقـــــرر | عدد الوحدات | متطلب سابق |
636 مختب | سوائل الجسم والالكتروليتات | 2 |
|
الاهداف: 1. لوصف مقصورات ماء الجسم لدى البالغين وتكوين سوائل الجسم الرئيسية. 2. شرح دور الألبومين في حركة الماء بين البلازما والفضاء الخلالي ، بما في ذلك عواقب بروتينية. 3. لوصف كيفية تأثير الصوديوم على حركة المياه بين الفضاء خارج الخلية وبين الخلايا. 4. لشرح السبب في أن ATPase الصوديوم / البوتاسيوم ضروري لترطيب الخلية الطبيعي ، والتعليق على عواقب تثبيته. 5. لوصف العوامل التي تؤثر على تركيز البوتاسيوم في البلازما. 6. لمناقشة الروابط بين الصوديوم والتوازن المياه. 7. لوصف التقييم السريري للمياه والكهارل الوضع المحتوى: 1. قياس الكاتيونات والأنيونات الرئيسية أهميتها والاضطرابات ذات الصلة. 2. جزء البروتين في حركة المياه داخل الخلايا و خارج الخلايا والاضطرابات ذات الصلة. 3. الكاتيونات والأنيونات الرئيسية وعلاقتها بوضع السائل والوضع الكلوي. 4. دور الصوديوم في الحفاظ على توازن الماء بين داخل الخلايا و خارج الخلايا. 5. الصوديوم / البوتاسيوم ATPase وأهميتها لترطيب الخلايا الطبيعية ، وعواقب تثبيط لها. 6. الحالات المرضية المتعلقة اختلال المياه في ECF / ICF. وسائل التقويم: إختبار نصف الفصل الأنشطة-مناقشة مجموعة المناقشة إمتحان نهائي |
Course Description | |||
Prerequisite | Credits | Course Title | Course Code |
- | 2 | Body Fluids and Electrolytes | MLAB 636 |
Objectives:
Contents:
Assessment methods: Mid-term exam Activities-seminar-group discussion Final exams |
توصيف المقررات | |||
رمز ورقم المـقرر | عنوان المقـــــرر | عدد الوحدات | متطلب سابق |
637 مختب | الهرمونات | 2 |
|
الاهداف: 1. فهم العمليات الجزيئية والخلوية التي تحدد وظيفة ومراقبة نظام الغدد الصماء البشري. 2- تقدير العيوب في هذه الآليات التي تشكل أساس تطور مرض الغدد الصماء وتطوره. 3- الوعي بالإستراتيجيات الحالية للإدارة السريرية لخلل الغدد الصماء والبحث الحالي في هذه المجالات. المحتوى: تتعلق هذه الدورة بـ: 1- بيولوجيا الخلية والكيمياء الحيوية لمعالجة الببتيد المؤيد للهرمونات 22- المفاهيم الحالية لعمل هرمون الستيرويد 3- التنظيم الهرموني لوظيفة الخصية 4- هرمونات الإفراز تحت المهاد - تقدم حديث 5-المناعة الذاتية وأمراض الغدد الصماء 6- تنظيم إفراز هرمون النمو 7- آلية عمل الأنسولين 8-تنظيم عمل هرمون الفوسفاتيز البروتين وسائل التقويم: إختبار نصف الفصل الأنشطة-مناقشة مجموعة المناقشة إمتحان نهائي |
Course Description | |||
Prerequisite | Credits | Course Title | Course Code |
- | 2 | Hormones | MLAB 637 |
Objectives: 1- Understanding of the molecular and cellular processes which determine the function and control of the human endocrine system. 2- Appreciation of the defects in these mechanisms that underlie the development and progression of endocrine disease. 3- Awareness of current strategies for the clinical management of endocrine malfunction and of current research in these areas. Content: This course concerns with: 1- Cell biology and biochemistry of peptide pro-hormone processing 22- Current concepts of steroid hormone action 3- Hormonal regulation of testicular function 4- Hypothalamic releasing hormones—recent progress 5-Autoimmunity and endocrine disease 6-Regulation of growth hormone release 7-Mechanism of action of insulin 8-Regulation of hormone action by protein phosphatases Assessment methods: Mid-term exams Activities-seminar-group discussion-Final exam |
توصيف المقررات | |||
رمز ورقم المـقرر | عنوان المقـــــرر | عدد الوحدات | متطلب سابق |
638 مختب | ندوة ودراسة حالة في الكيمياء الحيوية السريرية | 3 |
|
الاهداف: مناقشة التطورات الحالية في المفاهيم الوراثية والأساليب والتطبيقات بما في ذلك الأخلاق في علم الوراثة الطبية.- معرفة أكثر الأمراض الوراثية شيوعاً في المملكة العربية السعودية.- تحليل نقدي للأبحاث و الدراسات في علم الوراثة الطبية. - تطوير المهارات المستخدمة في البحوث الوراثية بما في ذلك قواعد البيانات الجينية. - تطوير المهارات في قراءة ونقد وتلخيص المنشورات البحثية الأساسية في علم الوراثة. - تطوير المهارات في الكتابة العلمية بما في ذلك التقييم النقدي للمنشورات البحثية.- تطوير المهارات في تنظيم وتقديم الندوات الرسمية. - - تنمية مهارات الاتصال. المحتوى: تطبيقات الوراثة والاعتبارات الأخلاقية.- الأبعاد الأخلاقية للاختبار الجيني. - ندوة أسبوعية / مناقشة جماعية.- مراجعة نقدية للدراسات و الأبحاث في مجال الوراثة الطبية. – - دراسة و تقييم الحالات الوراثية المنتشرة في المملكة العربية السعودية . وسائل التقويم: تقديم ندوة علمية نقد علمي: تحديد بحث أو دراسة مهمة استخدمت في عرض الندوة العلمية وكتابة نقد لها (1000 كلمة كحد أقصى صفحتين) الامتحان النهائي (تقرير مكتوب و العرض التقديمي) |
Course Description | |||
Prerequisite | Credits | Course Title | Course Code |
| 3 | Seminar and case study in clinical biochemistry | MLAB 638 |
Objectives: 1- Discusses current developments in genetic concepts, methods and applications including ethics. 2- Knowledge of the most common genetic disorders in Saudi Arabia. 3- Critical analysis of the literature. 4- Develop familiarity with diversity of skills used in genetic research including genomic database. 5- Develop skills in reading, dissecting and summarizing primary research publications in genetics. 6- Develop skills in scientific writing including critical assessment of research publications. 7- Develop skills in organizing and presenting formal seminars. 8- Development of the communication skills. Contents:
- Weekly seminar/ group discussion. - Critical review of the literature and case presentations. - Genetic disorders in Saudi Arabia. Assessment methods: Student Seminar Scientific critique: Select one important publication used in the presentation of the seminar and write a critique. (1000 words max two pages). Final Exam (written report and through presentations to student peers and academic staff) |
توصيف المقررات | |||
رمز ورقم المـقرر | عنوان المقـــــرر | عدد الوحدات | متطلب سابق |
699 مختب | مشروع تخرج | 6 | 631مختب |
الاهداف: 1- فهم كيفية تطبيق أساليب البحث والتصميم من أجل مشروغ التخرج 2- إنتاج أطروحة بحثية، واضحة ومتسقة ومتماسكة. 3- أن يكون الطالب قادرًا على العمل بشكل مستقل لإنشاء مسروع التخرج. 4-إظهار الكفاءة البحثية والتحليلية لتحقيق أهداف البرنامج. المحتوى: 1- تصميم واستكمال مشروع دراسة مستقلة في واحد أو أكثر من مجالات الدراسة المستهدفة. 2- الغرض من مشروع التخرج هو التأكد من أن الطالب قادر على تطبيق المعلومات وتحليلها وتوليفها وتقييمها وإيصال المعرفة. 3- يتحمل كل طالب مسؤولية الوفاء بالمتطلبات البحثية. 4- سيقوم المشرف (المشرفين) بتقديم التوجيه في الوفاء بهذه المسؤوليات. 5 - يجب أن يتم مشروع التخرج من قبل كل طالب على حده.
طرق التقويم: عرض شفهي أمام لجنة تحكيم رسالة مكتوبة شاملة. |
Course Description | |||
Prerequisite | Credits | Course Title | Course Code |
MLAB 631 | 6 | Research Project | MLAB 699 |
Objective: 1- Demonstrate understanding of how to apply research methods and design in order to complete a research project. 2- Produce a clear, consistent and coherent research based thesis. 3- Be able to work independently to create a research project. 4- Demonstrate research and analytical competence in issue relating to higher education in relation to the aims of the programme. Content: In the master thesis, each student shall 1- Design and complete an independent study project in one or more areas of concentrated study. 2-The purpose of the research project is to assure that the student is able to apply, analyze, synthesize and evaluate information and communicate significant knowledge and understanding. 3- It is the responsibility of each student to fulfill the requirements. 4- The Supervisor(s) will provide guidance and direction in the fulfillment of these responsibilities. 5- The research project should be undertaken by individual student. Assessment methods: oral presentations to a jury committee comprehensive written report. |
توصيف المقررات | |||
رمز ورقم المـقرر | عنوان المقـــــرر | عدد الوحدات | متطلب سابق |
641 مختب | علم امراض الدم السريري المتقدم 1 | 3 |
|
الاهداف: 1. فهم التقنيات التشخيصية المستخدمة في مختبر أمراض الدم و استخدامها في تصنيف علم الأمراض السريري. 2- تحديد الامراض الدموية من خلال دراسة شكل ووظيفة مكونات الدم الخلوية وتفسير فيلم الدم 3- تصنّيف الامراض الدموية المختلفة على سبيل المثال: فقر الدم و نخاع العظم وطرق تشخيصه. 4- تطوير المهارات المشتركة المناسبة لتمكين الطلاب من التواصل بفعالية مع الآخرين في فريق المختبر. المحتوى: 1- تشكل خلايا الدم في الحالة الطبيعية والمرضية 2- طرق تجميع تحضير وتشخيص نخاع العظام 3- التشخيص التفريقى لفقر الدم ذو الخلايا صغيرة الحجم قليلة الصبغة 4 - التشخيص التفريقى لفقر الدم التضخمي . 5- التشخيص التفريقى لفقر الدم ذو الخلايا طبيعية الحجم و الصبغة 6- الطرق المعملية المستخدمة في تشخيص فقر الدم الانحلالي 7- التشخيص التفريقي لاضطرابات تكاثر النخاع 8- أنواع وتشخيص الطفيليات الدموية وسائل التقويم: امتحان الفصل الأول امتحان الفصل الثاني الأنشطة الصفية ، الاسئلة القصيرة المفاجئة الامتحان العملى الامتحان التحريري النهائي (مقال قصير ، أسئلة الاختيار المتعدد ، التعريفات) |
Course Description | |||
Prerequisite | Credits | Course Title | Course Code |
| 3 | Advanced Clinical Hematology 1 | MLAB 641 |
Objectives: 1- Understanding the diagnostic techniques used in a hematology laboratory and understand their use in classifying clinical pathology. 2- Identify the disorder of structure and function of cellular blood components and interpretation of a blood film in clinical pathology; 3- Classify the different hematological abnormalities for example: anemias, and bone marrow failure and its methods of diagnosis. 4- Develop appropriate common skills to enable students to communicate effectively with others in the laboratory team. Content: This course is concerned with 1- Blood cells morphology in health and diseases 2- Preparation and staining methods for blood and bone marrow 3- Approach to the diagnosis of microcytic anemias 4- Approach to the diagnosis of megaloblastic anemia and other macrocytic anemias . 5- Approach to the diagnosis of normocytic normochromic anemias 6- Laboratory methods used in diagnosis of hemolytic anemias 7- Differential diagnosis of Aplastic anemia 8- Types and diagnosis of hemoparasites Assessment methods: First Mid-term exam Second-Mid-term exam Class activities, quiz. Practical exam Final Written Exam (Short essay, Multiple choice questions, Definitions) |
توصيف المقررات | |||
رمز ورقم المـقرر | عنوان المقـــــرر | عدد الوحدات | متطلب سابق |
642 مختب | علم نقل الدم المتقدم 1 | 3 |
|
الاهداف: 1. تطوير فهم و متطلبات إمدادات الدم بصورة آمنة 2. تنمية المهارة في التقنيات المختلفة في فحص وتحديد الأجسام المضادة 3. تنمية المهارة فى كيفية اجراء اختبار التوافق والقدرة على حل المشاكل غير المتوقعة 4. تحقيق مستوى من الكفاءة المطلوبة للعمل في المختبرات الطبية. المحتوى: يختص هذا المقرر بدراسة: 1- الوراثة والاستجابة المناعية في بنك الدم 2- الخصائص المميزة للمستضدات والأجسام المضادة 3- الإجراءات التي تتم في بنك الدم 4- خصائص وأهمية نظام فصائل الدم المختلفة 5- تفاعلات الأجسام المضادة غير المتوقعة باستخدام تفاعلات التجانس 6- أسباب وأعراض مرض الانحلال عند حديثى الولادة 7- التحضير والاستخدام المناسب لمكونات الدم المختلفة بما في ذلك أوقات انتهاء الصلاحية ودرجة حرارة التخزين 8- أسباب أمراض المناعة الذاتية بما في ذلك فقر الدم الانحلالي الناجم عن بعض العقاقير الطبية 9- التاريخ الطبي والمعايير اللازمة للتبرع بالدم 10- أشكال مختلفة من ردود الفعل السلبية الناجمة عن نقل الدم 11- مراقبة الجودة وضمان الجودة في بنك الدم وسائل التقويم: امتحان الفصل الأول امتحان الفصل الثاني الأنشطة الصفية ، الاسئلة القصيرة المفاجئة الامتحان العملى الامتحان التحريري النهائي (مقال قصير ، أسئلة الاختيار المتعدد ، التعريفات) |
Course Description | |||
Prerequisite | Credits | Course Title | Course Code |
| 3 | Advanced Blood Transfusion 1 | MLAB 642 |
Objectives: 1. Develop an understanding of the requirements of a safe blood supply 2. Become proficient in various techniques in antibody screening and identification 3. Become knowledgeable in techniques of compatibility testing and be able to problem solve incompatible reactions 4. Achieve a level of proficiency required for employment in a medical laboratory. Content: The course deals with 1- genetics and the immune response with regard to Blood Banking 2- distinctive properties of antigens and antibodies 3- procedures performed in the blood bank 4- characteristics and significance of various blood group system 5- unexpected antibody reactions in panels using the cross-out method 6- causes and symptoms of hemolytic disease of the newborn 7- preparation and appropriate use of various blood components including expiration times and storage temperature 8- causes of auto immune disease including drug induced hemolytic anemia 9- medical history and criteria necessary for blood donation 10- various forms of adverse reactions caused by blood transfusion 11- quality control and quality assurance in the blood bank Assessment methods: First Mid-term exam Second-Mid-term exam Class activities, quiz. Practical exam Final Written Exam (Short essay, Multiple choice questions, Definitions) |
توصيف المقررات | |||
رمز ورقم المـقرر | عنوان المقـــــرر | عدد الوحدات | متطلب سابق |
643 مختب | التقنيات المتقدمة في علم امراض الدم | 3 |
|
الاهداف: 1. فهم المبادئ الأساسية لمختلف الأجهزة والتقنيات المستخدمة فى تشخيص أمراض الدم 2. معرفة المكونات الرئيسية للاجهزة المختلفة 3- التعرف على التطبيقات المختلفة لهذه الأجهزة واستخداماتها فى معمل امراض الدم 4- تشغيل هذه الأجهزة ويكون الطالب قادر على تطبيق معايير الجودة والسلامة 5- تنمية مهارات البحث من خلال التدريب العملي. 6- تطوير المهارات المشتركة المناسبة لتمكين الطلاب من التواصل بفعالية مع الآخرين في فريق المختبر. المحتوى: 1- استخدامات جهاز عداد الخلايا كجهاز اساسى فى معرفة صورة الدم العامة 2- الرحلان الكهرائى واستخدامه فى تشخيص امراض الهيموغلبين 3- الكروماتوقرافى واستخداماتهفى تشخيص فقر الدم الوراثى 4 – جهاز قياس التخثر واستخداماته فى دراسة امراض الصفائح الدموية وعوامل التجلط . 5- ddPCR, NGS , PCR واستخداماتهم فى تشخيص امراض الدم الجزيئية 6- الاستحدامات المخبرية للويسترن بلوت western blot 7- تطبيقات تقنية ال FISH فى تشخيص امراض الدم 8- استخدامات جهازالتدفق الخلوى فى تشخيص الامراض المناعية الدموية 9- جهاز فصل مشتقات الدم واستخداماته فى بنك الدم
وسائل التقويم: امتحان الفصل الأول امتحان الفصل الثاني الأنشطة الصفية ، الاسئلة القصيرة المفاجئة الامتحان العملى الامتحان التحريري النهائي (مقال قصير ، أسئلة الاختيار المتعدد ، التعريفات)
|
Course Description | |||
Prerequisite | Credits | Course Title | Course Code |
| 3 | Advanced Techniques in Hematology | MLAB 643 |
Objectives: 1- Understand the basic principles of different hematological devices and techniques 2- Understand the major components and their functions of different hematological devices and techniques 2- Know the different applications of these hematological devices and techniques 3- Operate these devices and be able to carry out some of the techniques, student capable to pply quality control and safety criteria. 4- Develop of research skills through practical training 5- Be able to work efficiently in a team
Content:
This course is concerned with 1- Uses of cell counter and application in complete blood count 2- Hb electrophoresis in diagnosis of hemoglobinopathies 3- Approach of chromatography in diagnosis hemoglobinopathies 4- coagulometer as esstential device in coagulation studies 5- PCR, Real time PCR, and droplet digital PCR, Next generation sequencing (NGS) and their uses in molecular hematological disease 6- Laboratory methods of western blot 7- FISH technique applications 8- Flowctometer uses in immunohematology diseases 9- Blood Aphresis device
Assessment methods: First Mid-term exam Second-Mid-term exam Class activities, quiz. Practical exam Final Written Exam (Short essay, Multiple choice questions, Definitions) |
توصيف المقررات | |||
رمز ورقم المـقرر | عنوان المقـــــرر | عدد الوحدات | متطلب سابق |
644 مختب | علم امراض الدم السريري المتقدم 2 | 3 | 641 مختب |
الاهداف: 1- تصنّيف الامراض الدموية المختلفة على سبيل المثال: سرطان الدم وفشل نخاع العظم وطرق تشخيصه. 2- توفير تجربة تعليمية ممتعة ومحفزة من أجل تعزيز الاهتمام بالمبادئ الأساسية المستخدمة في أمراض الدم. 3- تنمية مهارات البحث من خلال التدريب العملي. 4- تطوير المهارات المشتركة المناسبة لتمكين الطلاب من التواصل بفعالية مع الآخرين في فريق المختبر. المحتوى: 1- التعرف على القيم الطبيعية لخلايا الكريات البيض لدى البالغين والأطفال وتحديد العوامل والأمراض التي ترتبط بزيادة ونقص أنواع مختلفة من كرات الدم البيضاء 2- تحديد اضطرابات كرات الدم البيضاء الحميدة والتفريق بينها وبين عن سرطان الدم الخبيث 3- معرفة مسببات الأورام الخبيثة الدموية مثل تشوهات الكروموسومات ، والبيئة 4- التمييز بين اللوكيميا الحادة عن اللوكيميا المزمنة. ومعرفة العلاج والتشخيص لكل نوع من ألانواع المختلفة من سرطان الدم. 5-دراسة سرطان المايلوما المتعدد 6- شرح متلازمة خلل التنسج النقوي 7- دراسة الخصائص المميزة لأورام ليمفوما اللاهودجكين وهودجكين 8- فهم المفاهيم الأساسية للاختبارات المخبرية الدموية وخاصة التي تنطوي على تنميط المناعي وعلم الوراثة الخلوية 9- معرفة اضطرابات تكاثر النخاع النقوى وسائل التقويم: امتحان الفصل الأول امتحان الفصل الثاني الأنشطة الصفية ، الاسئلة القصيرة المفاجئة الامتحان العملى الامتحان التحريري النهائي (مقال قصير ، أسئلة الاختيار المتعدد ، التعريفات) |
Course Description | |||
Prerequisite | Credits | Course Title | Course Code |
MLAB 641 | 3 | Advanced Clinical Hematology 2 | MLAB 644 |
Objectives: 1- Classify the different hematological abnormalities for example: leukemias, WBCs malignancies, and bone marrow failure and its methods of diagnosis. 2- Provide an enjoyable and stimulating learning experience in order to foster an interest in the principles and advanced procedures used in hematology. 3- Develop skills of investigation and research through practical training. 4- Develop appropriate common skills to enable students to communicate effectively with others in the laboratory team. Content: This course is concerned with 1- Recognition of normal values for leukocytes in adults and children and identify factor and diseases that associate with increase and decrease different types of WBCs 2- Define benign WBCs disorders such as leukemoid reaction and differentaiate from a true leukemic state 3- Explanation of hematologic malignancies cause like chromosomal abnormalities, and environment, and discuss acquired genetic abnormalities that cause hematologic malignancie 4- Differentiation of the Acute Leukemias from the Chronic Leukemias and be able to distinguish characteristics of the various types of leukemia. And discuss the therapy and prognosis of each of the various types of leukemias. 5- Study advances in Multiple myeloma and 6- Explain Myelodysblastic syndriomes - 7- List the distinguishing characteristics of Non-Hodgkin’s and Hodgkin’s lymphomas 8- knowledge in bone marrow aspiration and biopsy, and Understand basic concepts of hematological laboratory tests particularly that involve immunophenotyping and cytogenetics 9- Aspects of Myeloproliferation disorders Assessment methods: First Mid-term exam Second-Mid-term exam Class activities, quiz. Practical exam Final Written Exam (Short essay, Multiple choice questions, Definitions) |
توصيف المقررات | |||
رمز ورقم المـقرر | عنوان المقـــــرر | عدد الوحدات | متطلب سابق |
645 مختب | علم نقل الدم المتقدم 2 | 4 | 642 مختب |
الاهداف: 1. فهم المتطلبات السريرية فى خدمة نقل الدم 2. تنمية المهارة في التقنيات المختلفة للتعامل مع التفاعلات المناعية بعد نقل الدم 3. تنمية المهارة فى كيفية اجراء اختبار فصل الدم العلاجى المتطور 4. تحقيق مستوى من الكفاءة فى التعرف على العلاج الخلوى والنسيجى المحتوى: يختص هذا المقرر بدراسة: 1- نظرة عامة للتفاعلات المناعية العكسية بعد عملية نقل الدم 2- تفاعلات كريات الدم البيضاء فى جسم مستقبل الدم 3- كيفية فصل الدم العلاجى الالى واهميته 4- خصائص وأهمية تقنية الامتصاص المناعى 5- منتجات الخلايا الجذعية المشتقة من نخاع العظم والدم المحيط 6- بنك دم الحبل السرى 7- النظريات الطبية المتجددة فى عملية نقل الدم 8- العلاجات المناعية للخلايا التائية 9- التفاعلات العكسية بعد نقل الخلايا الجذعية 10- التخزين الخلوى والنسيجى وسائل التقويم: امتحان الفصل الأول امتحان الفصل الثاني الأنشطة الصفية ، الاسئلة القصيرة المفاجئة الامتحان العملى الامتحان التحريري النهائي (مقال قصير ، أسئلة الاختيار المتعدد ، التعريفات)
|
Course Description | |||
Prerequisite | Credits | Course Title | Course Code |
MLAB 642 | 4 | Advanced Blood Transfusion 2 | MLAB 645 |
Objectives: 1. Develop an understanding of the Specific Clinical Settings in blood transfusion 2. Become proficient in various techniques in post transfusion reactions 3. Become knowledgeable in techniques of Therapeutic Apheresis and Phlebotomy 4. Achieve a level of proficiency required for Cellular Therapy, Regenerative Medicine, and Tissue Banking. Content: 1- Overview of Adverse Events and Outcomes After Transfusion 2- Allergic Transfusion Reactions 3- Transfusion-Related Immunomodulation 4- Overview of Therapeutic Apheresis 5- Immunoadsorption 6Therapeutic Phlebotomy 7- Hematopoietic Progenitor Cell Products Derived From BM and Peripheral Blood 8- Cord Blood Banking 9- Regenerative Medicine 10- T-Cell Immune Therapies 11- Adverse Events Associated With Hematopoietic Progenitor Cell Product Infusion 12- Tissue Banking in the Hospital Setting Assessment methods: First Mid-term exam Second-Mid-term exam Class activities, quiz. Practical exam Final Written Exam (Short essay, Multiple choice questions, Definitions) |
توصيف المقررات | |||
رمز ورقم المـقرر | عنوان المقـــــرر | عدد الوحدات | متطلب سابق |
646 مختب | علم تخثر الدم المتقدم | 4 |
|
الاهداف: 1. تطبيق مبادئ السلامة وضمان الجودة ومراقبة الجودة في اجراء اختبارات التخثر. 2. معرفة تجميع العينات بالطرق الصحيحة. 3. إجراء تحليل التخثر المختبر الأساسي والمتقدم 4. تقييم نتائج الاختبارات المعملية وارتباطها بحالة المريض . المحتوى: 1. شكل وتركيب ووظيفة الصفائح الدموية 2- مسارات التخثر الداخلية والخارجية 3- المصطلحات والعوامل المرتبطة بعملية التخثر 4- العملية والمواد المؤثرة على الخثرة وانحلال الفيبرين وتثبيط التخثر. 5- طرق عمل والاستخدام العلاجي لمضادات التخثر 6- الامراض المرتبطة باضطرابات وظائف الصفائح الدموية 7- الامراض المرتبطة باضطرابات عوامل التخثر 8- مرض انتشار الخثرات داخل الاوعية الدموية 9- مبدأ الاختبار ونتائج المريض المرتبطة بما يلي: زمن الثرومبين ، مستويات الفيبرينوجين ، فحوصات العامل الثالث عشر ، نواتج تكثر الفيبرين ، فحص الهيبارين ومقايسة وظائف الصفائح الدموية. 10- الاجهزة المستخدمة فى اجراء اختبارات التخثر وسائل التقويم: امتحان الفصل الأول امتحان الفصل الثاني الأنشطة الصفية ، الاسئلة القصيرة المفاجئة الامتحان العملى الامتحان التحريري النهائي (مقال قصير ، أسئلة الاختيار المتعدد ، التعريفات) |
Course Description | |||
Prerequisite | Credits | Course Title | Course Code |
| 4 | Advanced Blood Coagulation | MLAB 646 |
Objectives: 1. Apply principles of safety, quality assurance and quality control in coagulation. 2. Evaluate specimen acceptability. 3. Perform basic and advanced laboratory coagulation analysis 4. Evaluate laboratory test results and correlate with patient condition(s).
Content: This course deals with 1- Platelet structure, physiology and function 2- Intrinsic and extrinsic coagulation pathways 3- Terminology and factors involved in the coagulation process 4- Process and substances influencing thrombosis, fibrinolysis and coagulation inhibition. 5- Modes of action and therapeutic use of anticoagulant 6- Platelet function disorders 7- Clotting factor disorders 8- DIC 9- Test principle and patient results associated with the following: thrombin time, fibrinogen levels, factor XIII assays, FDPs, D-dimer, heparin assay and platelet function assay. 10- Coagulation automation testing Assessment methods: First Mid-term exam Second-Mid-term exam Class activities, quiz. Practical exam Final Written Exam (Short essay, Multiple choice questions, Definitions) |
توصيف المقررات | |||
رمز ورقم المـقرر | عنوان المقـــــرر | عدد الوحدات | متطلب سابق |
647 مختب | ندوة ودراسة حالة في علم امراض الدم وبنك الدم | 3 |
|
الاهداف: مناقشة التطورات الحالية في المفاهيم الوراثية والأساليب والتطبيقات بما في ذلك الأخلاق في علم الوراثة الطبية.- معرفة أكثر الأمراض الوراثية شيوعاً في المملكة العربية السعودية.- تحليل نقدي للأبحاث و الدراسات في علم الوراثة الطبية. - تطوير المهارات المستخدمة في البحوث الوراثية بما في ذلك قواعد البيانات الجينية. - تطوير المهارات في قراءة ونقد وتلخيص المنشورات البحثية الأساسية في علم الوراثة. - تطوير المهارات في الكتابة العلمية بما في ذلك التقييم النقدي للمنشورات البحثية.- تطوير المهارات في تنظيم وتقديم الندوات الرسمية. - - تنمية مهارات الاتصال. المحتوى: تطبيقات الوراثة والاعتبارات الأخلاقية.- الأبعاد الأخلاقية للاختبار الجيني. - ندوة أسبوعية / مناقشة جماعية.- مراجعة نقدية للدراسات و الأبحاث في مجال الوراثة الطبية. – - دراسة و تقييم الحالات الوراثية المنتشرة في المملكة العربية السعودية . وسائل التقويم: تقديم ندوة علمية نقد علمي: تحديد بحث أو دراسة مهمة استخدمت في عرض الندوة العلمية وكتابة نقد لها (1000 كلمة كحد أقصى صفحتين) الامتحان النهائي (تقرير مكتوب و العرض التقديمي) |
Course Description | |||
Prerequisite | Credits | Course Title | Course Code |
| 3 | Seminar and case study in Hematology & Blood Bank | MLAB 647 |
Objectives: 1- Discusses current developments in genetic concepts, methods and applications including ethics. 2- Knowledge of the most common genetic disorders in Saudi Arabia. 3- Critical analysis of the literature. 4- Develop familiarity with diversity of skills used in genetic research including genomic database. 5- Develop skills in reading, dissecting and summarizing primary research publications in genetics. 6- Develop skills in scientific writing including critical assessment of research publications. 7- Develop skills in organizing and presenting formal seminars. 8- Development of the communication skills.
Contents:
- Weekly seminar/ group discussion. - Critical review of the literature and case presentations. - Genetic disorders in Saudi Arabia. Assessment methods: Student Seminar Scientific critique: Select one important publication used in the presentation of the seminar and write a critique. (1000 words max two pages). Final Exam (written report and through presentations to student peers and academic staff) |
توصيف المقررات | |||
رمز ورقم المـقرر | عنوان المقـــــرر | عدد الوحدات | متطلب سابق |
699 مختب | مشروع تخرج | 6 | 631مختب |
الاهداف: 1- فهم كيفية تطبيق أساليب البحث والتصميم من أجل مشروغ التخرج 2- إنتاج أطروحة بحثية واضحة ومتسقة ومتماسكة. 3- أن يكون الطالب قادرًا على العمل بشكل مستقل لإنشاء مسروع التخرج. 4-إظهار الكفاءة البحثية و التحليلية لتحقيق أهداف البرنامج. المحتوى: 1- تصميم واستكمال مشروع دراسة مستقلة في واحد أو أكثر من مجالات الدراسة المستهدفة. 2- الغرض من مشروع التخرج هو التأكد من أن الطالب قادر على تطبيق المعلومات وتحليلها وتوليفها وتقييمها وإيصال المعرفة. 3- يتحمل كل طالب مسؤولية الوفاء بالمتطلبات البحثية. 4- سيقوم المشرف (المشرفين) بتقديم التوجيه في الوفاء بهذه المسؤوليات. 5 - يجب أن يتم مشروع التخرج من قبل كل طالب على حده.
طرق التقويم: عرض شفهي أمام لجنة تحكيم رسالة مكتوبة شاملة. |
Course Description | ||||
Prerequisite | Credits | Course Title | Course Code | |
| 6 | Research Project | MLAB 699 | |
Objective: 1- Demonstrate understanding of how to apply research methods and design in order to complete a research project. 2- Produce a clear, consistent and coherent research based thesis. 3- Be able to work independently to create a research project. 4- Demonstrate research and analytical competence in issue relating to higher education in relation to the aims of the programme. Content: In the master thesis, each student shall 1- Design and complete an independent study project in one or more areas of concentrated study. 2-The purpose of the research project is to assure that the student is able to apply, analyze, synthesize and evaluate information and communicate significant knowledge and understanding. 3- It is the responsibility of each student to fulfill the requirements. 4- The Supervisor(s) will provide guidance and direction in the fulfillment of these responsibilities. 5- The research project should be undertaken by individual student. Assessment methods: oral presentations to a jury committee comprehensive written report. |